De Willem de Zwijgergroep was één van de eerste groepen in Nederland met Lelievletten. Inmiddels is dit de standaard boot van Scouting Nederland.
Een lelievlet is geschikt om mee te zeilen, roeien en wrikken. Verder kan hij, voorzien van een huik, dienen als slaapplaats voor een bemanning van 5 á 6 personen.
Op dit moment zijn de volgende nummers bij ons in gebruik:
Zeilnummer | Bootnaam | Bouwjaar | In gebruik door | Bijzonderheid |
Griel Skraits Dipper Sniefink Seweyt Krùsbek Piiptjilling Markol Ljip Ieperom III |
Middagverkenners Ochtendverkenners Middagverkenners Ochtendverkenners Ochtendverkenners Middagverkenners Ochtendverkenners Ochtendverkenners Middagverkenners Middagverkenners |
In het verleden hebben we ook de volgende vletten in gebruik gehad:
Zeilnummer | Bootnaam | Verkocht in |
23 57 766 767 768 769 770 864 927 928 |
Paugoes Blesgoes Knierts Ieperom Ielgoes Botkol Ikstern Tjilinkie Sniegoes Pookske |
2008 2011 2012 2013 2013 2014 2013 2009 2010 2010 |
Tevens hadden wij vroeger twee Deltavletten. Het verschil tussen Lelievletten en Deltavletten is dat Deltavletten een voordek en gangboorden hebben. Daardoor zijn ze beter geschikt voor ruiger weer en groter water. De Deltavletten waren in gebruik bij de Loodsen.
De Eeb was voorzien van een buitenboordmotorsteun, een verlengde mast en twee kimkielen ipv. een midzwaard.
De Smient had een groter grootzeil en twee kimkielen ipv. een midzwaard.
Technische informatie:
Onze vletten zijn gemiddeld:
5,60 meter lang
1,80 meter breed
0,35 meter diep (0,60 met midzwaard)
0,5 ton zwaar (casco)
Ze zijn gemiddeld 5,60 meter hoog met staande mast.
Het zeiloppervlak bedraagt ongeveer 12,15 vierkante meter.
Het is een knikspantvlet met midzwaard, sloeptuig en twee luchtkasten voor en achter. De vlet is ondertuigd, dat wil zeggen heeft minder zeil dat de boot hebben kan. Hiervoor is gekozen vanwege de veiligheid, maar een voordeel is dat er ook met hogere windkracht mee gezeild kan worden. Onder zeil hebben ze dezelfde prettige onhebbelijkheden die ook een schouw en in feite iedere platbodem heeft: gevoelig voor de gewichtsverdeling aan boord en dankbaar voor een goede behandeling van de fok.