Sinds 1968 het wachtschip van de Willem de Zijgergroep. Tot dan ging ze als M.s. Zaandam sinds haar terwaterlating in 1924 door het leven.Ze moest wel geschikt gemaakt worden als wachtschip. Door een aanbod van J. en K. Smit N.V. te Alblasserdam werd dit mogelijk. Deze scheepswerf bleek bereid voor een fractie van de werkelijke kosten een geheel stalen opbouw aan te brengen, watertanks in te bouwen. Nog geen jaar later werd de oude Kromhout vervangen door een Daf-diesel. Sindsdien is deze luxe-motor het onderkomen voor de varen takken tijdens kampen, in geheel Nederland.
Globale indeling van voor naar achter:
- Naam: IJzeren Kraak
-
Type: Luxe motor, steilsteven
-
Lengte: 26.34m
-
Breedte: 4.87m
-
Diepgang: 1.34m
-
Brandmerk: 195 B LEID 1927
-
Euronr: 3030195
-
Communicatie: twee Icom marifoons
-
Roepletters: PE 8797
-
Thuishaven: Dordrecht
-
Aandrijving: een DAF 615 met 120 pk
-
Keerkoppeling: Newage PRM 401
-
Inhoud brandstof: 691 liter
-
Inhoud drinkwatertanks: 7000 liter
-
Tonnage ledig: 63 ton
-
Tonnage maximaal: 83 ton
Luxe-motor, motor: type motorschip met een fraaie zeeg, waarvan het laagste punt dichtbij de achterkant van het ruim ligt en die bij het voorschip beduidend hoger is dan bij het achterschip. Verder een (luxe ingerichte)salonroef, een stuurhut, die meestal op een verhoging, een uitbouw van de machinekamer, staat. Achter het ruim liggen het dek en de gangboorden gelijk met de bovenrand van het vaartuig.
De WC op de Kraak:
De Kraak met ponton (met daarop de vletten) op weg naar het NaWaKa 1997
Onderhoud in de stuurhut
Koken in de kombuis