De IJzeren Kraak

Sinds 1968 het wachtschip van de Willem de Zijgergroep. Tot dan ging ze als M.s. Zaandam sinds haar terwaterlating in 1924 door het leven.Ze moest wel geschikt gemaakt worden als  wachtschip. Door een aanbod van J. en K. Smit N.V. te Alblasserdam werd dit mogelijk. Deze scheepswerf bleek bereid voor een fractie van de werkelijke kosten een geheel stalen opbouw aan te brengen, watertanks in te bouwen. Nog geen jaar later werd de oude Kromhout vervangen door een Daf-diesel. Sindsdien is deze luxe-motor het onderkomen voor de varen takken tijdens kampen, in geheel Nederland.

Door de jaren heen is de kraak aangepast aan de huidige regels en wensen. Zo is de ooit geplaatste mast weer verwijderd, zijn er ramen geplaatst met aluminium profielen. Is de binnenkant betimmerd. Staat er ondertussen alweer een nieuwere DAF in. Ook de originele stuurhut is al twee keer vervangen, van een kleine houten zijn we via een aluminium naar een grote stale versie gegaan. De elektronische installatie is menigmaal aangepast. Bolders zijn vervangen, gangen gedubbeld en de houten stoorrand is tans van staal.

Maar een ding is gebleven, het is nog steeds onze Kraak en uitvalbasis op kamp. Om dit voor de toekomst te waarborgen, vind er regelmatig onderhoud plaats, hierbij wordt ook zoveel mogelijk geprobeerd om de nieuwe generatie het reilen en zeilen te leren. Want wat is er nu mooier dan varen met de Kraak, weten hoe ze werk en alle verhalen over haar belevenissen te horen.

Globale indeling van voor naar achter:

Vooronder: dit is de ruimte welke dient als oplaghok;

Ruim: dit is het leefgedeelte tijdens de kampen, in het ruim is plaats voor de bagage van de leden. Kan gekookt worden in de kombuis, natuurlijk ook afwassen. Verder wordt er hier gegeten en bij slecht weer programma gedraaid.

Wc: de Kraak heeft ook een wc, hier kan je je dagelijkse behoefte kwijt, doorspoelen gebeurd door een lenspomp.

Stuurhut: het zenuwcentrum, zowel tijdens het varen als er na wanneer dit dient als leidingverblijf.

Machinekamer: dit is het kloppende hart, met onze goud gele DAF.

Achteronder: de slaapkamer van de leiding, hier hangen een aantal bedden.

Gegevens:

 

  • Naam: IJzeren Kraak
  • Type: Luxe motor, steilsteven

  • Lengte: 26.34m

  • Breedte: 4.87m

  • Diepgang: 1.34m

  • Brandmerk: 195 B LEID 1927

  • Euronr: 3030195

  • Communicatie: twee Icom marifoons

  • Roepletters: PE 8797

  • Thuishaven: Dordrecht

  • Aandrijving: een DAF 615 met 120 pk

  • Keerkoppeling: Newage PRM 401

  • Inhoud brandstof: 691 liter

  • Inhoud drinkwatertanks: 7000 liter

  • Tonnage ledig: 63 ton

  • Tonnage maximaal: 83 ton

 

Luxe-motor, motor: type motorschip met een fraaie zeeg, waarvan het laagste punt dichtbij de achterkant van het ruim ligt en die bij het voorschip beduidend hoger is dan bij het achterschip. Verder een (luxe ingerichte)salonroef, een stuurhut, die meestal op een verhoging, een uitbouw van de machinekamer, staat. Achter het ruim liggen het dek en de gangboorden gelijk met de bovenrand van het vaartuig.

 

De WC op de Kraak:

De Kraak met ponton (met daarop de vletten) op weg naar het NaWaKa 1997

Onderhoud in de stuurhut

Koken in de kombuis